Banner
Terugblik Banner

Op woensdagavond 14 april namen bijna 70 geïnteresseerden deel aan de digitale masterclass ‘Plan de campagne!’. De campagneleiders van Code Oranje, PvdA en Volt gaven vanuit hun ervaringen tijdens de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen tips en advies voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2022.

Introductie

Na een welkom van gespreksleider Christel de Jong (Gelderland Academie) stelt medeorganisator Anne Graumans van Kennispunt Lokale Politieke Partijen zich voor aan de 67 deelnemers. Het Kennispunt biedt ondersteuning aan lokale politieke partijen, die geen gebruik kunnen maken van ondersteuning van een landelijke partij. Ze helpt volksvertegenwoordigers en bestuurders met relevante informatie, opleidingsmogelijkheden en actuele dossiers. In Gelderland werkt het Kennispunt samen met de Gelderland Academie in het kader van Raad voor 2022. Vanuit dat initiatief is deze masterclass georganiseerd.

Hierna gaven de drie campagneleiders Bas Berkhof (Code Oranje), Itay Garmy (Volt) en Sebastiaan Timmermans (PvdA) een korte pitch over zichzelf en vertelden zij hoe en waarom zij in de politiek zijn gestapt. Daarna gingen zij in op hoe zij het campagne leiden tijdens de Tweede Kamerverkiezingen hebben ervaren. Over één dingen waren ze het met elkaar eens: de maatregelen rond COVID-19 vroegen (én vragen) om een andere manier van campagne voeren. Tijdens deze leerzame avond gaven de campagneleiders verschillende tips en aandachtspunten.

Tips en advies

  • Maak een plan en houd je eraan. Maak een routekaart: wanneer ga je de lijst en de mensen daarop presenteren, wanneer moet je welke actie doen.
  • Start zo snel mogelijk met het voorbereiden van je campagne. Begin met mensen bij jouw “club” te betrekken. Richt je op aansprekende punten, onderwerpen waar je echt voor wilt gaan. Heb daarbij scherp wat jouw verhaal/thema wordt, zodat je dit nu al kunt verspreiden. Maar bewaar je kracht tot de laatste vier weken voor de verkiezingen, omdat kiezers pas na het krijgen van hun stempas bezig zijn met de verkiezingen.
  • Haal lokaal op wat er belangrijk is voor de mensen die wonen in jouw gemeente. Zorg dat dit valt binnen de kaders van de door jouw vastgestelde kernboodschap. Maak je boodschap helder en makkelijk uit te dragen door jou en je hele team.
  • Diversiteit op je lijst is belangrijk. Je wilt als partij laten zien dat je zoveel mogelijk mensen vertegenwoordigd.
  • Ken je doelgroep(en) en benader ze op een manier die bij hen past. Wees creatief bij hoe je een doelgroep bereikt, maar soms is het (vooral bij de oudere inwoners) gewoon brievenbussen vullen. De PvdA had het motto ‘niet lullen, maar brievenbussen vullen’.
    De doelgroep van Volt zijn jongeren. Je kunt hen goed benaderen via sociale media, bijvoorbeeld met Instagram Livesessies of met een speciale WhatsAppkanaal waar zij zich voor in kunnen schrijven. Maar Volt probeerde haar kiezers ook op een fysieke manier te bereiken. Ze hingen bijvoorbeeld een bord op met een stelling, waar je ‘ja’ of ‘nee’ aan kon kruizen. Naast het bord stond een lid van Volt die met de kiezer erover in gesprek kon gaan.
  • Als je start, heb je handjes nodig. Werf vrijwilligers, maak teams en zorg voor een duidelijke structuur in die teams, zodat mensen weten waar ze voor verantwoordelijk zijn. Geef iedereen een eigen taak. Dit voorkomt onnodige discussie.
  • Vrijwilligers zijn een belangrijk onderdeel van jouw campagneteam. Zorg goed voor ze! Vier met jouw team de (kleine) mijlpalen, maar help ze ook als het minder goed gaat.
  • Campagne voeren kost veel geld. Zoek daarom sponsoren.
  • Bedenk dat alles wat je doet, campagne is. Ook als je met kiezers in gesprek bent! Maak een praatje en geef ze een flyer mee.
  • Flyeren is handig om in contact te komen met stemmers en om hun standpunten op te halen. Maar je bereik is niet doorslaggevend.
  • Sta herkenbaar op straat met opvallende kleuren en de kans is groot dat mensen je aanspreken. Ben je nog onbekend, geef het dan tijd omdat jouw partij/merk nog moet landen.
  • Wil je een foto op de campagneposter? Kies een persoon die de kiezer kent, anders kan je beter voor een beeldmerk of een quote gaan.
  • Mond-tot-mondreclame is erg belangrijk. Zet je netwerk in om berichten te verspreiden maar hou je boodschap kort en makkelijk. Het mooiste is als vrienden, familie of buurtgenoten jouw verhaal gaan vertellen en aangeven dat jij een goeie bent. Daar kan geen campagneposter tegen op.
  • Herken en luister naar nieuw talent in jouw team. Sta open voor nieuwe ideeën en voorkom ’we doen het zo want zo hebben we het altijd gedaan’. Denk vooral niet dat je deze campagne hetzelfde als de vorige kan voeren.
  • Je hoeft niet perse een high-end, gelikt filmpje te hebben. Vaak zijn het de authentieke filmpjes die het beste werken. Maak het een persoonlijk verhaal. Stop niet te veel tijd in het proberen een filmpje ‘viral’ te laten gaan. Als dit gebeurt is het vaak per ongeluk.
  • Laat bij een online filmpje de kernboodschap naar voren komen en zorg dat je slogan of logo al meteen aan het begin getoond wordt. Mochten mensen door scrollen, dan hebben ze jouw partij in ieder geval (even) scherp.
  • Don’t do stupid shit! Luister naar je onderbuik gevoel.
  • Ga niet in discussie met zogenaamde internet trolls en instrueer ook je vrijwilligers dit niet te doen. Ga in op (oprechte) vragen. Dit laat niet alleen zien dat je betrokken, maar zorgt als bijkomende voordeel ook dat de algoritmes meer waarde geven aan jouw post. Communitymanagers kunnen daarbij helpen.

Het is belangrijk dat leden van politieke partijen in de aanloop naar de gemeente raadsverkiezingen op 16 maart 2022, op een laagdrempelige manier te weten kunnen komen hoe, waar, wanneer en waarop de focus zou moeten liggen binnen de campagne. ‘Raad voor 2022’ brengt deze informatie uit verschillende bronnen samen, en stelt dit gratis beschikbaar. Tot de verkiezingen verschijnt elk kwartaal een nieuwe module vol tips, handvatten en advies over het voeren van een succesvolle verkiezingscampagne.

De Gelderland Academie is het kennis- en netwerkplatform van en voor volksvertegenwoordigers, bestuurders en ambtenaren in Gelderland.